Matkakertomus, Matkakohde, Museo, Näyttely, Taiteilija

Leijat WAMin katossa

Jacob Hashimoton Giants and Uncertain Atmospheres -näyttely on esillä Wäinö Aaltosen museossa Turussa syyskuuhun saakka.

Taiteentekeminen voi olla työlästä. Vai mitä sanotte siitä, että yhden näyttelyn kokoamiseen tarvitaan parinkymmenen hengen työryhmä vajaan kuukauden ajaksi? Näin kävi yhdysvaltalaisen nykytaiteilijan Jacob Hashimoton Giants and Uncertain Atmospheres -näyttelyssä Wäinö Aaltosen museossa Turussa. Mukana oli kuusi henkilöä taiteilijan studiosta, museon omaa väkeä sekä Turun taideakatemian opiskelijoita.

Wäinö Aaltosen museon suuret ja valoisat salit soveltuvat hyvin Hashimoton laajoille kolmiulotteisille teoksille, jotka hän rakentaa aina kulloisenkin tilan ehdoilla.

Taiteilija Jacob Hashimoto viimeisteli pitkän salin laajuista Never Comes Tomorrow – Ei koskaan tule huominen -installaatiotaan. Se on valmistettu teräksestä, ABS-muovista, puusta ja vinyylitarroista.

Jacob Hashimoton Never Comes Tomorrow – Ei koskaan tule huominen -installaatio.

Jacob Hashimoton Never Comes Tomorrow – Ei koskaan tule huominen -installaatio.

Museon suurimmassa, yli kahdeksan metriä korkeassa salissa on esillä jättimäinen Gas Giant -teos. Sen kirkasväriset, bambusta ja riisipaperista tehdyt osat väreilevät ilmavirran mukana. Teos on aina erinäköinen riippuen mistä kohtaa sitä katsoo. Se onkin hyvin kuvauksellinen.

Gas Giant -installaatio.

Gas Giant -installaatio.

Gas Giant -installaatio.

Gas Giant -installaatio.

WAMin sivuilla kerrotaan Hashimoton töistä: ”Jacob Hashimoton teosten tekniikan voi leijojen osalta nähdä heijastelevan hänen japanilaista sukutaustaansa, joskin sisällöllisesti leija sitoutuu kulttuurisesti moniin asioihin, kuten vaikkapa leikkiin ja vapauteen. Visuaalisesti teosten voidaan ajatella olevan sukua varhaisten videopelien kineettiselle, pikseleistä koostuvalle kuvamaailmalle. Teosten muoto- ja värimaailmassa voi nähdä myös heijastumia taiteilijan kiinnostuksesta sotien jälkeiseen amerikkalaiseen abstraktiin taiteeseen.”

Jotenkin mieleen tulevat myös origami, japanilainen paperintaittelua ja sen tuloksena syntynyt paperiesine. Hauskaa, että näkee jotain uudenlaista ja erilaista. Eniten pidin juuri noista isoista installaatioista.

Purjeveneistä muodostava ”meri” lainehtii aaltojen lailla.

Näyttelyssä on esillä myös grafiikkaa ja piirustuksia sekä reliefimäisiä seinäteoksia, jotka ovat maalausten ja veistosten välimuotoja. Niissä ”toisiinsa sidotut pienikokoiset leijaelementit kerrostuvat monimuotoisiksi graafisiksi kuvakudoksiksi.” Kerroksia näytti olevan 5‒6.

Mietinkin jo taiteilijaa tekemässä kaikkia niitä taideteostensa osasia; onpa työtä kerrakseen yhdelle miehelle.  Gas Giantissakin on kuulemma 25 000 osaa. Sitten kävikin ilmi, että hänellä on studiossaan muutamia työntekijöitä. No silti, aikamoista käsityötä.

Joillakin Hashimoton teoksista on hyvin pitkät nimet, kuten Pure Reason Almost Untainted, White Light, Etcetera.

Jacob  on syntynyt vuonna 1973 Coloradossa ja hän asuu ja työskentelee New Yorkissa sekä Italian Veronassa.

Yhteistyössä Galerie Forsblomin kanssa toteutettu näyttely on esillä 24.9. asti. Wäinö Aaltosen museo löytyy osoitteesta Itäinen Rantakatu 38.

Museo on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 10‒18. Näyttelyopastuksia on suomeksi sunnuntaisin klo 14  ja ruotsiksi sunnuntaisin 30.7., 27.8. ja 24.9. klo 15.

Jacob Hashimoton näyttelyyn on korotettu pääsymaksu:  aikuiset 10 €, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät ja varusmiehet 4 €. Näyttelyyn pääsee myös Museokortilla.

 

 

 

Normaali

Yksi kommentti artikkeliin ”Leijat WAMin katossa

  1. Paluuviite: Hashimoton paluu Turkuun | Parasta lähteä nyt

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.