Kulkuneuvot, Matka, Matkakertomus, Matkustaminen

Uuden Airbusin siivin Lontooseen

20151015_165141_Richtone(HDR)

Kosketusnäyttö tarjosi matkan aikana tietoa ja viihdykettä. Elokuvien sijasta katsoin lentokameroiden kuvia ja karttaa.

Matkasin torstaina 15.10.2015 Lontooseen. Koneen lähtöaika oli klo 16.10. Olin tehnyt lähtöselvityksen verkossa, mutta en ollut kiinnittänyt sen enempää huomiota lentokoneeseen. Sain paikan takaosasta käytäväpaikalta.

Yllätyksekseni kone oli tilava ja uudennäköinen. Paikkoja oli kolmessa rivissä 3+3+3. Kuulin heti alussa koneen miehistöltä, että kyseessä on Finnairin uusi Airbus-kone, joka on poikkeuksellisesti Euroopan reitillä henkilökunnan perehdyttämiseksi. Sillä oli takana viisi matkavuorokautta. Ilmankos kaikki näytti niin tuoreelta.

Finnair on saanut Euroopan ensimmäisenä lentoyhtiönä käyttöönsä Airbusin A350 XWB (Extra Wide Body) -koneet. Finnairin mukaan A350-lentokoneet parantavat huomattavasti matkustusmukavuutta ja ovat energiatehokkaampia. Polttoainetehokkuus on jopa 25 % parempi verrattuna edellisen sukupolven lentokoneisiin. Koneissa on myös parempi ilmanvaihtojärjestelmä, joka vaihtaa matkustamon ilman 2–3 minuutin välein.

Lontoon lennon kone oli tyyppiä Airbus A350-900.

20151015_165356

Tietoja Airbus A350-900 -koneesta:

  • Matkustajapaikkoja: 297 paikkaa
  • Pituus: 66,9 metriä
  • Siipien kärkiväli: 64,8 metriä
  • Matkalentonopeus: 900 km/t
  • Maksimi matkalentokorkeus: 13 100 m

20151015_165117_Richtone(HDR)

Sisustuksesta vastaa suomalainen dSign Vertti Kivi & Co -suunnittelutoimisto. Sisätilojen ilme perustuu dSignin kehittämään Space Alive-konseptiin, jossa ideana on tilan tunnelman muuntuminen lennon edetessä. Toukokuussa 2015 sisustus palkittiin alan parhaana arvostetussa Yacht and Aviation Awards -kilpailussa kategoriassa Commercial Aviation–Economy/Business Class.

Vaihtuva LED-tunnelmavalaistus luo matkustamoon omaa tunnelmaansa ja sitä voidaan vaihdella vaikkapa vuorokauden aikojen tai matkakohteiden mukaan, kuten suunnittelija Vertti Kivi toteaa: ”Laskeutuessa itään lentokoneen värimaailmaa voi hallita lämpimän oranssin vivahteet, tai sisäpinnat voivat hohtaa raikkaan sinisinä saapuessa Helsinkiin.”

20151015_185542_Richtone(HDR)

Suuret ikkunat päästävät luonnonvaloa matkustamoon. Koko matkustamo oli hyvin vaaleansävyinen, istuimet vaaleampaa ja lattia tummempaa harmaata. Matkatavaratilat aukesivat alaspäin kuomumaisesti ja niissä oli ehkä hieman enemmän korkeutta kuin vanhemmissa koneissa.

20151015_183543_Richtone(HDR)Matkustajilla on henkilökohtaiset 11 tuuman kosketusnäytöt, joista saatoi välitä kartan, videokuvaa suoraan eteenpäin tai alaspäin tai elokuvia. Tarjolla oli myös wifi-palvelu sekä istuimen alla pistoke elektroniikan latausta varten.

Jalkatilaa oli ehkä enemmän kuin muissa konetyypeissä ja Economy Comfort -luokassa sitä olisi ollut vielä reilummin businessluokasta nyt puhumattakaan.  Käytävä olisi saanut olla hiukan leveämpi; nyt kävi usein niin, että henkilökunta tönäisi vahingossa hartioihin kulkiessaan ohi.

20151015_171419_Richtone(HDR)

Koneessa ei ollut montaakaan tyhjää paikkaa. Henkilökunnan edustajalta kuulin, että ilmailualasta kiinnostuneet saattavat varata matkan Airbus-koneeseen vain sen itsensä takia.

Tarjoilu ei kuitenkaan ollut kummempaa valitsemassani turistiluokassa: maksutta sai vettä, kahvia, teetä ja mustikkamehua sekä mustikkaleivonnaisen. Tarjoilu kesti melko kauan aikaa, vaikka koneessa oli perehdyttämisjakson vuoksi tuplamiehitys, yhteensä 16 henkilöä.

Henkilökunta vaikutti olevan innostuneita uudesta työympäristöstään.

Matkareitti kulki reittiä Visby–Etelä-Ruotsi–Tanska–Norwich–Lontoo. Jonkin verran kone ravisteli, mutta turbulenssia oli kuitenkin vain muutaman hetken. Koneessa on Rolls Roycen moottorit ja matkustamossa olikin mukavan hiljaista.

Euroopan harjoittelukauden jälkeen ensimmäiset A350-reitit lennetään talvella 2015–2016 Aasiaan. Lennot alkavat marraskuussa Shanghain reitillä ja myöhemmin tulevat lennot Pekingiin, Bangkokiin, Hongkongiin ja Singaporeen.

Täytyy sanoa, että olin hieman pettynyt matkatessani torstaina 22.10.2015 Lontoosta Helsinkiin vanhemmalla koneella.

Tiedetuubin sivuilla on yksityiskohtaisempaa ja teknisempää kuvausta Airbus-koneista asiasta kiinnostuneille kuten myös Finnairin sivuilla.

Finnairin Airbus 350 -kone kuvattuna Heathrowin lentoasemalta.

Finnairin Airbus 350 -kone kuvattuna Heathrowin lentoasemalla ikkunoiden takaa.

Normaali

Yksi kommentti artikkeliin ”Uuden Airbusin siivin Lontooseen

  1. Paluuviite: Unelmoiminen ja elämykset vetivät Matkamessuille | Parasta lähteä nyt

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.